Thursday, November 30, 2006

الوزارة اتحجبت

...الفنان الموهوب فاروق حسنى نيّل الدنيا خالص

!بعد ما أوّمها...راح محجّب الوزارة كلها

(!هايبقى إسمها من هنا ورايح : (وزارة الثقافة – لا مؤاخذة

تقولش مثلاً دينا الرقّاصة واتمسكلها شريط فيديو؟ لكن دينا طلعت أجدع بكتير طبعاً , وانا بالمناسبة مبسوط منها جداً لأنها اتمسكت بالرقص البلدى كفن وتراث شعبى وبإستقلالها أولاً كإنسانة

.فؤاد نجم يتكلم

7 comments:

شهرزاد Shahrazad said...

El hawas too much these days, grovelling and retracting his comments weren't enough obviously..

"وبإستقلالها أولاً كإنسانة"
Yeah right!

Seneferu said...

la batkalem bigad lol. I'm really impressed that she as a person stood up to society and is proud of and protecting her art form, while a minister hardly facing a similar pressure succumbs a whole ministry to the societal veil - and this is the ministry of art and culture, mind you. ya3ni el wezarah mish milk abouh 3ashan ye3mel kida bema3na asa7.

Ayyam said...

أهلاً ياسنفرو..أيه بس اللى حصل؟ بجد فارق حسنى حجب الوزاره..طيب إزاى يعنى؟ هو أدى حوافز للعاملات المتحجبات..طيب بكره يقول بقه لازم الرجال تربى دقن كمان..عجبنى المثل الصعيدى اللى بيقول جه يكحلها عماها

Seneferu said...

أهلاً يا أيام. لا مش بظّبت كده , هو عيّن زى مكتب دينى قال لك تبقى تعدى عليه اصدارات الوزارة بعد كده. مش متأكد من التفاصيل بالظبت. حاول تفتح اللينك لأحمد فؤاد نجم لو اشتغل معاك. ثم أنا بخرّف وبقول نكت وتشبيهات بايخة وخلاص

:-)

شهرزاد Shahrazad said...

Seneferu, of course it's wezaret abouh! This is Egypt remember.

Yes respect to Dina for standing up for her beliefs, she has put him to shame i'm sure that's why you admire her.;)

Seneferu said...

It must be something in the wording, I shall fix it in shaa allah.

شهرزاد Shahrazad said...

Hey, why change it? I know what you meant and agree.

Plus, it was amusing..