Monday, June 05, 2006

فتحى زغلول

فاكرين تمثيلية قاسم امين؟

اولا أحب أوضح ان انا ماشفتهاش , عشان ماحدش يقول انى بافترى على الناس. لكن الانطباع اللى انا خدته من بعض المشاهد ومن المتفرجين وانا ماشى رايح جى هو انه مصورين السيد فتحى زغلول أخو سعد زغلول فى صورة راجل هزؤ ومصلحجى وعميل للمصالح البريطانية و الخ الخ الخ.

وبعدها بفترة وانا بقرا كتاب (قصة حياتى) للاستاذ أحمد لطفى السيد لقيته كاتب فصل بحاله من كتابه بإسم (عرفت تولستوى و فتحى زغلول). يعنى استاذ الجيل , كما كانوا يسمونه , حاطت فتحى زغلول فى كفة واحدة مع تولستوى.

و ده اللى انا باقصده بالتزوير الناصرى المنظم لتاريخ مصر. وعشان كده انا ما حبتش اتفرج على التمثيلية اللى بتذيعها الحكومة على الناس على ما يبدو من غير اى نوع من الوعى.

كبرَوا الصور واقروا بنفسكم اللى كتبه لطفى السيد عن فتحى زغلول , و عرَفونى لو انا غلطان ولا لأ.






No comments: